Mój Blog

Rowery Szosowe

Rower Górski

3560zł
  • Aluminiowa rama
  • przeżutki shimano
  • 28 calowe opony
Koniec serii

Rower Górski

3560zł
  • Aluminiowa rama
  • przeżutki shimano
  • 28 calowe opony
Koniec serii

Rower Górski

3560zł
  • Aluminiowa rama
  • przeżutki shimano
  • 28 calowe opony
Koniec serii

Rower Górski

3560zł
  • Aluminiowa rama
  • przeżutki shimano
  • 28 calowe opony
Koniec serii

Rower Górski

3560zł
  • Aluminiowa rama
  • przeżutki shimano
  • 28 calowe opony
Koniec serii

Z rowerami szosowymi wiążą się początki kolarstwa. Od czasu powstania nieustannie się zmieniają, a producenci robią wszystko, by je ulepszyć. Współcześnie rower kolarski ma być lekki, sztywny, aerodynamiczny i dawać jak najwięcej frajdy z jazdy.

Najważniejsze cechy „typowej” kolarzówki

Najbardziej rozpoznawalnym elementem, bez którego nie byłoby kolarzówki, jest charakterystyczna kierownica. Ramę roweru najczęściej wykonuje się z aluminium lub karbonu, rzadziej ze stali albo tytanu. Cechami pierwszego z materiałów są niska cena i wytrzymałość, gorsze tłumienie drgań. Drugi przeciwnie, waży mniej oraz sprawia, że jazda jest bardziej komfortowa. Większość ram szosowych ma dosyć podobne konstrukcje – z długą rurą podsiodłową.

 

Jak dobrać rozmiar roweru szosowego?

Komfortowa jazda na rowerze szosowym możliwa jest tylko wtedy, gdy rozmiar ramy będzie dopasowany do wzrostu użytkownika. Aby określić rozmiar ramy szosowej należy:

  • Zmierzyć przekrok. Stajemy tyłem do ściany, pomiędzy nogi wkładamy książkę. Druga osoba mierzy odległość od jej górnej krawędzi do podłogi.
  • Uzyskany wynik mnożymy przez 0,66, jeżeli chcemy uzyskać wynik w centymetrach.
  • Uzyskany wynik mnożymy przez 0,26, jeżeli chcemy uzyskać wynik w calach.

Warto zmierzyć przekrok, a następnie skorzystać z kalkulatora rozmiarów umieszczonego na stronie rowery-kowalewscy.pl, ponieważ poszczególni producenci bardzo różnie definiują swoje rozmiary.

Osprzęt rowerów szosowych

Napęd. Kolarstwo jest sportem bardzo konserwatywnym. Z przodu mamy więc zwykle dwie tarcze w konfiguracji 53×39, 52×36 lub 50×34. Z tyłu kasetę zazwyczaj 11-rzędową (Sensa Romagna Disc SLE, Orbea Avant H30-D czy Berria Belador 6.1). SRAM i Campagnolo to pierwsze z marek, które zdecydowały się na produkcję kaset 12-rzędowych do kolarzówek (znajdziemy je w Sensa Giulia Evo Integrale Red Ltd Ultegra Di2, BH RS1 5.1 czy Orbea Orca M30i). Poza rozwiązaniami typowo mechanicznymi, możemy też spotkać grupy elektryczne (np. Shimano Dura-Ace Di2) lub hydrauliczne.

Hamulce – przez lata w szosach dominowały hamulce szczękowe typu u-brake. Obecnie częściej stosowane są modele tarczowe, takie jak w MTB. Ich niewątpliwą zaletą jest fakt, że czas reakcji „tarcz” jest bardzo krótki.

Koła i opony. Koła mają zawsze średnicę 28 cali. Mają być lekkie i sztywne, dzięki czemu cała energia „idzie” w napęd. Opony mają przeważnie szerokość 25-28 mm. Obecnie jest raczej tendencja do tej drugiej wartości – większa guma, np. w rozmiarze 700x32c, zapewnia większy komfort. Opony szosowe mają bardzo skromny bieżnik albo są go pozbawione w ogóle.

 

Rower szosowy niejedno ma imię

Oprócz standardowych rowerów kolarskich można wyróżnić modele aero i endurance. Różnią się między sobą przeznaczeniem.

Rowery aero stworzone są do pokonania jak najszybciej odległości z punktu A do punku B, np. BH Aerolight 6.0 czy Orbea Orca M20iLTD. Jednak, w odróżnieniu od klasycznej szosówki, odcinek ten nie jest długi. Powiedzmy maksymalnie 180 km, czyli triathlonu na dystansie Ironman. Zwykle są to dużo mniejsze dystanse (90 km lub 45 km). W tym przypadku nie ma być wygodnie, ma być skutecznie, czyli szybko. Każdy element roweru aero zaprojektowany jest tak, by zmniejszyć opory powietrza i wygrać wyścig. Przy prędkości 40 km/h zyski ze zmniejszenia oporów aerodynamicznych są bardzo odczuwalne i przekładają się na dziesiątki sekund na mecie.

Rower endurance to maratończyk wśród kolarzówek – to wygodna maszyna na asfalt, jak Lapierre Sensium 3.0, Orbea Avant H40-D czy Ridley Liz SL Disc 105. Ma się lekko toczyć, ale jazda być przyjemna. Osiągnięcie założeń było możliwe dzięki wprowadzeniu kilku innowacji. Zaliczamy do nich:

  • Szerokie opony. Endurance rzadko kiedy ma gumy węższe niż 28 mm. 30 mm, a nawet więcej, to nie nowość. Co to daje? Przede wszystkim takie opony lepiej tłumią drobne nierówności. Często można je przerobić na zestaw bezdętkowy, co pozwala obniżyć jeszcze bardziej ciśnienie powietrza. Szersze gumy wcale nie toczą się z większymi oporami, jakby wskazywała logika.
  • Specjalna rama. Producenci prześcigają się w patentach, które mają „wygładzić asfalt”. Stąd pojawiły się specjalne wkładki, przewężenia profili, niższe mocowanie rurek podsiodłowych. Większość rowerzystów twierdzi, że efekt jest odczuwalny. Poza tym rama w rowerze endurance ma bardziej łagodną geometrię od klasycznej.
  • Specjalne dodatki. Niektórzy producenci stosują wkładki żelowe pod owijką, inni – sztyce, które mają amortyzować
Scroll to Top